Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 3 października 2008 r. ustawy o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. 2017, poz. 1405 z późn. zm.), zwracam się z prośbą o udzielenie informacji dotyczącej „Rewitalizacji Placu Karola Marcinkowskiego w Rogoźnie”.
Wstęp.
Według sponsorowanego artykułu „Pożyczka Jessica2 na rewitalizację” publikowanego w Głosie Wielkopolskim rewitalizację Placu Karola Marcinkowskiego wykonano z inicjatywy Banku Gospodarstwa Krajowego. Publikacja tego artykułu była sponsorowana przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Podczas ogólnopolskiej konferencji „Dzień Urbanisty”, odbywającej się w Poznaniu w ramach targów „BUDMA 2019”, przyznano Gminie Rogoźno wyróżnienie za najlepiej zagospodarowaną przestrzeń publiczną w Wielkopolsce. Konkurs był organizowany przez Towarzystwo Urbanistów Polskich Oddział w Poznaniu, a Marszałek Województwa Wielkopolskiego objął nad nim Patronat Honorowy. Wyróżnienie zostało przyznane Gminie Rogoźno za rewitalizację placu Karola Marcinkowskiego oraz budynku Muzeum Regionalnego wykonaną w 2018 r. Realizacja inwestycji była możliwa dzięki pożyczce Jessica2 w wysokości ponad 6,8 mln złotych. W związku z tym proszę Pana Marszałka o ustosunkowanie się do mojego pisma i zawartych w nim wątpliwości.
Opis projektu.
W ramach rewitalizacji na Placu Karola Marcinkowskiego w Rogoźnie, finansowanego ze środków JESSICA, wycięto wiele dużych i zdrowych drzew, utwardzono i zabudowano powierzchnię placu kostką granitową. Wcześniej był to teren zielony – trawnik z dużą ilością drzew, co stanowiło bufor dla wody opadowej, a zarazem dla różnego rodzaju zanieczyszczeń, które mogły się tam gromadzić. Gromadzący się w okresie zimowym w Rogoźnie smog jest wynikiem spalania śmieci oraz węgla „niskiej emisji”, a także „emisji pyłów”. Pyły oraz sadza, osiadając na dachach zabudowań, placu i ulicach, wraz z opadami trafiają do Jeziora Rogoźno i rzeki Wełny. Ponadto przez Rogoźno przemieszcza się bardzo dużo samochodów (w tym wiele pojazdów ciężarowych) potęgując zanieczyszczenia komunikacyjne: pyły, metale ciężkie, związki ropopochodne, tlenki azotu, starte opony oraz rakotwórcze wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne itp. Wszystkie wyloty kanalizacji deszczowej zbierające wymienione zanieczyszczenia kończą się w Jeziorze Rogoźno lub rzece Wełnie. Wzrost ilości zanieczyszczeń spływających do jeziora spowodowany jest nie tylko „zabetonowaniem” placu Karola Marcinkowskiego, ale także powszechnym betonowaniem: ulic oraz chodników np.: ulica Mała Poznańska (fot. w załączniku), Fabryczna itd., bez funkcji infiltracyjnej, zachowania miejsca na zieleń i stref buforowych. Zabetonowanie miejskich powierzchni powoduje, że więcej zanieczyszczeń odprowadzanych jest teraz do jeziora. Obecnie funkcjonujący w Rogoźnie system nie zapewnia właściwego oczyszczania wód opadowych i roztopowych przed wpłynięciem do jeziora (w tej sprawie 9 marca 2021 r. zostało skierowane niezależne pismo do Inspektora Nadzoru Budowlanego w Obornikach oraz PGW Wody Polskie – jest to wniosek zwracający się o zbadanie poprawności instalacji wszystkich separatorów i piaskowników wód opadowych i roztopowych w Gminie Rogoźno).
W trakcie robót budowlanych przy rewitalizacji w marcu 2018 roku wydobyto liczne fragmenty żydowskich macew. Sfotografowane fragmenty wydobytych spod nawierzchni asfaltowej, potrzaskanych na kostkę brukową macew przedstawiono poniżej. Burmistrz Rogoźna zapewniał wówczas, że wynajmie naukowców, specjalistów z zakresu języka hebrajskiego, którzy przetłumaczą i połączą fragmenty macew, oraz podejmie prace mające na celu oszacowanie, ile fragmentów się zachowało, szczególnie w materiale złożonym na terenie firmy Bimex – wykonawcy rewitalizacji. Zapewniał także, że zostanie rozważony ich sposób zagospodarowania i wyeksponowania. Niestety do dnia dzisiejszego mieszkańcy nie otrzymali informacji czy były podejmowane jakiekolwiek działania przy fragmentach macew złożonych na terenie Bimex-u i czy te niezwykle cenne artefakty, będące dowodem wielokulturowych dziejów Rogoźna jeszcze są tam składowane.
Pytania:
- Czy Zarząd Województwa Wielkopolskiego jako Instytucja Zarządzająca Wielkopolskim Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2014-2020 posiada wiedzę i weryfikował, czy przy tworzeniu projektu rewitalizacji placu Karola Marcinkowskiego wykonano ocenę oddziaływania na środowisko projektu rewitalizacji (w tym na jakość powietrza i na wody Jeziora Rogoźno)?
- Czy Zarząd Województwa Wielkopolskiego posiada wiedzę i weryfikował, czy przeprowadzono rzetelne konsultacje lub zapytano mieszkańców o opinię dotyczącą wpływu realizacji projektu na komfort ich życia? Jeżeli tak to proszę przekazać mi raport z takich konsultacji.
- Czy Marszałek Województwa Wielkopolskiego posiada wiedzę o tym, czy Urząd Miejski w Rogoźnie dokonał opłaty za uczestnictwo w VIII edycji konkursu TUP na najlepiej zagospodarowaną przestrzeń publiczną w Wielkopolsce w 2018 r.? Jeżeli tak to proszę podać wysokość tej kwoty. (Pytamy dlatego, że konkurs był organizowany przez Towarzystwo Urbanistów Polskich Oddział w Poznaniu, a Marszałek Województwa Wielkopolskiego objął nad nim Patronat Honorowy. W ramach tego konkursu Gmina Rogoźno otrzymała wyróżnienie za zagospodarowanie otoczenia Placu Karola Marcinkowskiego.)
- Czy Marszałek Województwa Wielkopolskiego posiada wiedzę, na podstawie jakich kryteriów przyznawane są nagrody przez Towarzystwo Urbanistów Polskich? Czy w tych kryteriach brane są pod uwagę jakiekolwiek aspekty środowiskowe oraz komfort życia mieszkańców? Czy kryteria zakładają ekspozycję wydobytych elementów archeologicznych, lub chociażby informację o nich (czy też można tego rodzaju aspekty całkowicie pominąć)?
- Czy Zarząd Województwa Wielkopolskiego jako Instytucja Zarządzająca Wielkopolskim Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2014-2020 posiada wiedzę i weryfikował, czy przy rewitalizacji placu Karola Marcinkowskiego uwzględniono zapisy o powierzchni biologicznie czynnej wynikające z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 z późn. zmianami w sprawie warunków technicznych?
- Czy Zarząd Województwa Wielkopolskiego jako Instytucja Zarządzająca Wielkopolskim Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2014-2020 posiada wiedzę i weryfikował, czy Urząd Miejski w Rogoźnie zobowiązany będzie uiszczać opłatę za zmniejszoną retencję na Placu Karola Marcinkowskiego na podstawie projektu ustawy, który ma przeciwdziałać skutkom suszy (dotyczy projektu ustawy Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej[1])?
- Czy w ramach trwałości projektu finansowanego ze środków JESSICA w województwie wielkopolskim oraz w ramach nadzoru nad prawidłowym wdrażaniem procesów rewitalizacyjnych w gminach woj. wielkopolskiego współfinansowanych m.in. ze środków WRPO 2014+ Zarząd Województwa Wielkopolskiego planuje podjąć działania zobowiązujące Gminę Rogoźno do zrekompensowania zniszczeń spowodowanych wykonanym projektem rewitalizacji:
- zniszczoną zieleń oraz korzystające z niej owady i ptaki,
- pogorszenie jakości powietrza z powodu gorszej infiltracji przez brak drzew,
- zanieczyszczenie wód Jeziora Rogoźno,
- podniesienie temperatury otoczenia (utworzenie wyspy ciepła),
- konieczność stosowania klimatyzatorów w upalne dni, które przyczyniają się do większego zużycia energii, wyższych rachunków z prąd i podniesienia emisji CO2?
- Czy Unia Europejska współfinansująca przebudowę placu i instytucja zarządzająca funduszami europejskimi (Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu) otrzymały w trakcie prac oraz po zakończeniu inwestycji raport od beneficjenta dofinansowania (Gm. Rogoźno) o wyraźnych i niezwykle dobitnych śladach Holocaustu/Shoah dokonanego w czasie II wojny światowej (a warto zaznaczyć, że było to damnatio memoriae – rozbicie na kostkę brukową nagrobków, likwidacja grobów – czyli potępienie pamięci, którego dokonać musieli własnoręcznie rogozińscy Żydzi przymuszeni przez nazistów)?
- Czy Zarząd Województwa Wielkopolskiego jako Instytucja Zarządzająca Wielkopolskim Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2014-2020 weryfikował, czy odkrycie fragmentów macew zgłoszone zostało w terminie w Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków w Poznaniu, Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Poznaniu?
- Czy Zarząd Województwa Wielkopolskiego otrzymał informacje, jakie będą działania gm. Rogoźno w zakresie upamiętnienia społeczności żydowskiej w Rogoźnie (w pewnym momencie dziejów stanowiącej ponad połowę ludności miasta), m.in. w kontekście odkrycia w trakcie rewitalizacji macew w 2018 roku?
- Czy Marszałek Województwa Wielkopolskiego posiada wiedzę do jakiej instytucji mogą zgłaszać się mieszkańcy po odszkodowanie, w przypadku wystąpienia u nich (lub ich dzieci) astmy lub alergii z powodu wzrostu alfa benzopirenu w powietrzu w wyniku dokonanej rewitalizacji?
[1] Pięć ministerstw: Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Środowiska oraz Ministerstwo Klimatu opracowało w 2020 roku wspólniepakiet działań służących zatrzymywaniu i gromadzeniu wody. Proponowane rozwiązania pozwolą złagodzić skutki suszy na terenach wiejskich i miejskich. Docelowo ustawa wesprze rozwój zielono-niebieskiej infrastruktury, naturalne systemy retencji oraz „odbetonowanie” miast. Dzięki temu poziom retencji będzie wyższy, co polepszy bezpieczeństwo mieszkańców przez skuteczniejsze zapobieganie zalaniom i podtopieniom wynikającym z intensywnych opadów. Zwiększy się ilość wody dla nawodnień w rolnictwie i gospodarstw domowych.
Uzasadnienie.
Od wielu lat spoglądamy z wielkim zaniepokojeniem na działania Urzędu Miejskiego w Rogoźnie, związane m.in. z wycinką zdrowych drzew (zarówno w centrum jaki i innych miejscach), niszczeniem zielonych stref buforowych w pobliżu obszarów wodnych, zabetonowanie miejskich powierzchni oraz zmniejszaniem w centrum miasta strefy wysp zieleni. Działania te finansowane są przez podatników czyli nas samych.
Jeżeli w przestrzeni miejskiej mamy mniej niż 20 % zieleni i jeszcze nie jest ona wystarczająco zasilana wodą (brak oczek wodnych i małych zbiorników, np. wypełnionych oczyszczoną wodą deszczową) to ilość alfa benzopirenu w powietrzu jest około 3 razy większa niż w obszarach gdzie występuje co najmniej 30 % zieleni z wodą. Ma to bezpośrednie przełożenie na 3 razy częściej występujące alergie i astmy u dzieci. (Treść omawiana na Konferencji Stormwater Poland 2020 w Gdańsku przez Prof. dr hab. Macieja Zalewskiego, dyrektora Europejskiego Regionalnego Centrum Ekohydrologii Polskiej Akademii Nauk w Łodzi)
Przykłady z innych miast dowodzą, że przy odpowiedniej pielęgnacji oraz zagospodarowaniu zasobów przyrodniczych możliwa jest, nienarażająca obywateli na niebezpieczeństwo, obecność w przestrzeni miejskiej zarówno kwietnych łąk, jak i sędziwych drzew. Taki kierunek gospodarowania zielenią wpływa korzystnie na estetykę miasta, jakość powietrza, poziom hałasu oraz temperaturę, co jest szczególnie ważne w czasach dynamicznych zmian klimatu. Troska o jakość życia mieszkańców wyraża się również poprzez troskę o zasoby naturalne i zrównoważone nimi zarządzanie. W długim horyzoncie czasowym jest to warunek sprawnego funkcjonowania gospodarki miejskiej oraz zapewnienia dobrobytu obecnym i przyszłym pokoleniom.
Dokument w wersji PDF:
0 komentarzy